De ce iti plac jocurile video?

Cred ca este destul de greu sa spui de ce iti place sa te joci…care este bucuria pe care o simti cand traiesti experiente dupa experiente intr-un joc video si din curiozitate pentru sursa aceste pasiuni am lansat o intrebare printre gamer-ii pe care ii cunosc :”de ce iti plac jocurile video?” si mi-a placut raspunsul lui Mihai la aceasta “provocare” si de aceea il public exact cum mi l-a trimis…funny chiar.
Doresc sa public si alte opinii (chiar si contra jocurilor video) si de aceea vreau sa imi trimiteti pe mail la adresa anacrafty@gameart.ro parerea sau parerile despre jocurile video si o sa le public pe acest blog si pe www.gameart.ro .

De ce iti plac jocurile video? Ana a fost atat de draguta sa imi puna aceasta intrebare si sa ma puna in pom. Nu din cauza ca nu pot raspunde, ci din cauza complexitatii raspunsului. Sunt atat de multe elemente ale acestui hobby – care pentru unii chiar a devenit profesie – de discutat incat nici nu stiu cum as putea sa le acopar pe toate. Sincer nici nu cred ca as putea fara sa am cateva ore la dispozitie pentru a face o prezentare detaliata, preferabil in power point cu poze si grafice, a tuturor punctelor pe care as dori sa le ating.

Cum nu am cum sa fac asta, voi atinge unul din aspectele cele mai importante pentru mine. “A reader lives a thousand lives before he dies. The man who never reads lives only one.”  Citatul vine din partea lui George R.R. Martin, autorul seriei Game of  Thrones. Sunt perfect de acord cu acest citat, dar consider ca se aplica multor jocuri video mult mai bine decat unei carti. Intr-o carte nu traiesti alta viata, ci doar le vezi. Nu vreau sub nici o forma sa spun ca o carte nu poate fi o experienta unica, dar in acelasi timp Cititorul (chiar denumit asa de Stephen King), este doar un martor al unei povesti. O fantoma plutitoare care indifferent cat ar dori sa intervina, nu poate.

In jocuri, implicarea este directa si controlul asupra experientei este mult mai direct. Selectarea nivelului de dificultate intr-un joc, o decizie aproape facuta reflex de noi toti  poate influenta drastic experienta care o avem. Putem avea o simpla poveste prin care trecem ca un cutit incins prin unt sau putem decide sa fim un pic sadici si sa ne chinuim cu mecanicile jocului in speranta ca daca sunt mai greu de infrant, satisfactia la final va fi mai mare, plus va adauga putina credibilitate povestii (sincer, daca esti Superman in joc, dar intr-un cutscene mori de la un glont, parca piere din farmec).

Am jucat tot felul de jocuri, dar experienta avuta a fost cea care m-a atras catre anumite titluri. Legacy of Kain, seria de jocuri care are – cel putin conform unei pareri majoritare in randul gamer-ilor – cea mai buna poveste , are cateva titluri foarte aproape de inima mea. Imaginati-va cartea voastra preferata si imaginati-va punctul culminant al acelei carti. Acum imaginati-va ca voi sunteti cei care il executa. Ca voi apasati butonul. Legatura dintre Cititor – in cazul Jocurilor, Jucator – si personajele protagoniste este intensificata prin aceasta abordare directa a actiunii. Alte jocuri abordeaza aceasta legatura incercand sa scoata complet protagonistul principal din ecuatie. Aici ma refer la jocuri din seria The Elder Scrolls, Gothic, Mass Effect (nu jucati seria Mass Effect! Nu intrebati de ce, doar nu jucati seria Mass Effect pana la capat) care ofera jucatorului un avatar ce va urma actiunile si deciziile luate de cel din spatele monitorului, decat pur si simplu parcurgerea unui fir narativ prestabilit. Libertatea nu este absoluta, alegerile fiind in continuare dictate de cel care a facut jocul, dar experienta aceluiasi joc difera de la jucator la jucator cateodata atat de drastic incat parca nu s-au jucat acelasi lucru.

Un titlu pe care vreau sa il mentionez este Journey. Acest joc a aparut recent doar pentru PS3 (a naibii exclusivitate) si a suprins lumea intreaga. Journey este considerat de oricine care a pus mana pe el, o Experienta. Daca alte jocuri pot fi povestite, se poate sta la o bere sa discuti strategii sau altele, Journey este un joc care trebuie trait si evident jucat. Foarte scurt, avand doar 2-3 ore de joc, Journey reuseste sa imbine toate elementele care intra intr-un joc pentru a creea o experienta care poate tine ani.

Din cauza ca nu toata lumea are PS3 si jocul fiind scurt, am cateva cunostiinte care au urmarit jocul pe Youtube. Au vazut intreg jocul si au zis ca a fost foarte bun, dar nu inteleg de ce e o experienta. Aici revin la acea legatura foarte puternica intre jucator si protagonist realizata prin actiunea directa.

Cand joci un joc, ai o experienta. Journey este probabil in acest moment,  cel mai bun joc pentru a initia un necunoscator in arta jocurilor video. Este una din cele mai bune jocuri scoase vreodata, si pe deasupra, este si accesibil prin durata si simplitatea sa. Si alte jocuri pot oferi acelasi gen de trairi, dar sunt adresate celor mai versati in butonarea unui controler sau a tastaturii.

Ca sa inchei, am 25 de ani, dar am fost Soldat rus in apararea Stalingradului, Zeu al unei intregi civilizatii, politist care si-a pierdut familia, cel mai bun sofer din lume, comandat de nava stelara, am fost Gandalf, vampir (nu din ala care sticleste in lumina), demon, semi-demon, robot din viitor, razboinic japonez, inger, barbar, general, om in Matrix, Iason (da ala cu Lana de aur), am oprit hoarde de extraterestrii, am luptat pentru Imparatul-Zeu al Umanitatii (Warhammer 40,000 For the win), am fost Sherlock Holmes, am descifrat mistere ale Atlantidei, am descoperit o lume ascunsa in Syberia, am oprit o tentacula mutant in tentativa ei de a cucerii lumea (Day of the Tentacle ramane unul din cele mai amuzante jocuri pe care am pus mana), mi-am petrecut zeci de ore vanand artefacte si uitandu-ma la fundul Larei Croft si multe altele.

In incheiere, sper ca am acoperit bine subiectul pe care am vrut si sper ca la final se intelege de ce am ales sa acopar doar un aspect care ma face sa fiu un Gamer. Daca as aborda mai multe, probabil as scrie o carte.”

Lasă un răspuns

